Conform datelor oficiale în Romania sunt in acest moment 5.24 milioane de angajați la care adaugam 350,000 PFA( persoane fizice autorizate) pe care le putem asimila tot angajaților, adica 5,5 milioane angajați.

Daca si tu faci parte din acesti 5,5 milioane de angajați atunci concurenta ta posibila sunt toti acesti angajati. In unele cazuri trebuie sa adaugam posibili candidați din alte tari care ori vin in România trimiși de firmele multinaționale, ori vin în căutarea fericirii sau a unui trai mai bun.

Cum te diferențiezi în acest ocean de posibili concurenți și cum te vinzi astfel încât să găsești un loc de muncă?

După finalizarea facultății în 2000 și până în prezent am avut posibilitatea să particip la foarte multe întâlniri de vânzări, dar în același timp am avut posibilitatea să-mi recrutez de fiecare dată echipa.

Am constatat în acești 14 ani că mulți dintre cei cu care m-am întâlnit, cei care doreau să-mi vândă ceva, sau cei cărora le vindeam, cei care doreau să-i recrutez în echipă nu aveau cunoștințe de vânzări sau mulți nu citisera o carte de vânzări, un blog sau orice alt material care să-i învețe cum să se vândă. Mulți consideră că este de ajuns să-ți faci un CV și să-l trimiți la nesfârșit la cât mai multe anunțuri și apoi să aștepți să fi sunat. Mulți consideră că au așa multe de oferit încât recrutorul deja știe despre cât de extraordinar poate fi el, și mai mulți consideră că experiența este de ajuns și nu fac nimic să se promoveze.

Sunt multe joburi ocupate în acest moment de oameni care au știut să se promoveze mai bine, de oameni care deși nu sunt cei mai buni în domeniul lor s-au vândut mai bine, sunt mulți cei care deși au experiență, calități, sunt șomeri. Cum de altfel sunt firme care au produse extraordinare pe care nimeni nu le cumpără sau nici măcar nu au auzit de ele.

De ce să te vinzi/ de ce să te promovezi? Slavă Domnului că s-a inventat internetul, oprește-te din citit și te rog dă căutare pe Google a numelui tău și vezi care sunt rezultatele, și analizează foarte serios dacă tu te-ai cumpăra pe tine dacă ai fi recrutor.

În același timp întreabă-te de ce un brand  gen Coca-Cola  investește milioane an de an să se promoveze în condițiile în care cu siguranță sunt puțini din cei 5,5 milioane de mai înainte care să nu fi auzit de Coca-Cola. Dacă și un brand așa cunoscut investește milioane, tu cât ai investit în ultima lună, în ultimul an, în ultimii 10 ani în brandul tău personal?

Cum te diferențiezi în acest ocean, ce ai tu în plus față de ceilalți 100 de candidați care au aplicat pentru același job, cum ajungi să fi selectat în primul pas din sute de CV-uri, cum faci să treci de pasul doi – interviul cu recrutorul tău? Când îi arăți beneficiile dacă acesta ar cumpăra serviciile tale?

Acum înțelegi de ce este nevoie de vânzare, de ce este nevoie să înveți cum să te vinzi, cum să te promovezi.

Tu ai niște servicii indiferent că ești frizer, contabil, zidar, manager, vânzător, pe care vrei să le vinzi în schimbul unui preț lunar care în cazul nostru este salariul pe care firma îl va plăti. În același timp pe această piață în foarte multe cazuri nu ești singurul care poate oferi aceste servicii, sunt “ firme “ care pot vinde mai scump sau mai ieftin, care au calitate mai bună a servicilor sau mai proastă, care au experiență mai multă sau mai puțină decât tine.

Cum te ajutăm noi? Te ajutăm să te promovezi mai bine, să-ți împachetezi serviciile mai bine ca ceilalți candidați, să fi selectat mai des, să fi recomandat mai mult.

În condiţiile economice actuale la întrebarea #Cum angajăm oameni buni oferindu-le salarii mici?# ar fi trebuit ca răspunsul să fie simplu de dat. Nu e nici pe departe aşa.

Ştim deja că visul oricărui angajator este să-şi găsească angajaţi cât mai buni la “preţuri” cât mai mici. Deşi dacă pornesc de la premisa aceasta şansele să aibă succes pe termen lung cu această strategie se reduc considerabil.

Firmele de recrutare au probleme cu candidaţii, angajatorii cu angajaţii, deşi piaţa este plină de oameni fără locuri de muncă, oamenii nu vor să muncească în orice condiţii şi pentru orice salariu.

Unii, pe bună dreptate. Sunt la fel de buni, sau poate chiar mai buni şi mai bine pregătiţi decât expatriaţii. Alţii doar spun că sunt buni, fără a avea nicio bază pentru a o dovedi în practică. Dar au curaj şi nu se lasă. Agenţii de recrutare, angajatori, candidaţi, toţi luăm parte la transformări ale pieţei muncii la care se caută soluţii.

Căutarea unui loc de muncă e un job în sine și un drum de multe ori anevoios. La capătul acestui drum, de cele mai multe ori, nu se află job-ul ideal. Acceptarea unui job mai prost plătit, numai pentru simplul motiv că trebuie neapărat să ne găsim unul, nu va ţine ca argument pentru mult timp. Acceptarea unei poziţii inferioare celei avute până la acel moment poate deveni în timp un factor foarte demotivant, când realizăm că putem şi vrem mult mai mult şi că trebuie să o luăm de la capăt iar, şi iar, şi iar.  Dimensiunea şi profilul companiei, mediul de lucru, cultura organizaţională conteaza şi ele într-o foarte mare măsură. Sunt destul de puţini aceia care pleacă de la o companie cu 20 de angajaţi la una cu 2000 şi vice-versa.

“Dacă vrem angajaţi buni, trebuie să învăţăm să-i seducem”, spunea Directorul General al unei mari companii de recrutare. Eu aş adăuga că trebuie să învăţăm să-i educăm, să le “vindem” job-ul şi avantajele acestuia pe termen lung. Ca angajator trebuie să ştim foarte clar ce priorităţi avem când ne dorim să angajăm pentru a putea filtra candidaţii cât mai obiectiv şi realist posibil. E adevărat că la început angajatorul îi poate “cumpăra” cu un salariu mai mic, dar contează foarte mult, atât pentru ei, cât şi pentru angajator, promisiunea pe care acesta le-o face vis-a-vis de oportunităţile viitoare.

Revenind punctual la întrebare, posibilitatea găsirii angajaţilor buni oferindu-le salarii mai mici există, dar este foarte clar că la un moment dat aceştia vor pleca dacă “produsul nostru”, respectiv job-ul, compania, cultura organizaţionala vor fi defecte. Pentru că un angajat foarte bun, bine pregătit, are şi o altă motivaţie pe lângă cea financiară.

Pe de altă parte, piaţa este în plină schimbare. Sunt puţine posturi, multe anunțuri de pe site-urile de joburi sunt fictive și au ca scop doar mărirea bazei de date și cercetarea pieței, oportunităţile de carieră şi şansele de a angaja oameni buni, profesionişti, sunt tot mai mici.  Pentru că în cazul în care nu au rămas fără loc de muncă, oamenii buni tind din ce în ce mai mult să rămână, cel puţin în această perioadă, la locul actual de muncă. Eu m-am confruntat deseori cu acest tip de candidaţi, când în cadrul unui proces de headhunting mai mulţi mi-au spus că nu sunt deloc interesaţi de un alt loc de muncă, fiind foarte mulţumiţi cu ce au în prezent. În mod special în industria IT.

Angajaţii sunt derutaţi şi de evoluţia salariilor din România. Dacă o putem numi evoluţie, pentru că sunt industrii care au stagnat sau chiar au coborât mult grilele salariale. Se fac strategii, se stabilesc bugete şi se constată că piaţa se mişcă mai lent decât în proiecţiile creionate de ei. Cauza principală o constituie oferta foarte limitată de locuri de muncă.

O treime dintre tinerii șomeri își caută un loc de muncă de peste 6 luni, arată un sondaj recent. Nu-i de mirare dacă ne gândim că-n România sunt 100.000 de șomeri până în 25 de ani. Angajatorii au de unde să aleagă. Pe de altă parte așteptările candidaților sunt extrem de diferite când e vorba să-și caute un job.

De exemplu tinerii ieșeni aflați în căutarea unui loc de muncă sunt interesați de antreprenoriat și de siguranța locului de muncă, în timp ce pentru sibieni contează mai mult calitatea condițiilor de muncă și pachetul salarial, iar pentru cei din Cluj, șansele de promovare, potrivit unui studiu realizat la Iași, Cluj-Napoca, Sibiu și Brasov de Târgul de Cariere.

Implicit, angajatorii trebuie să aibă în vedere atât o “actualizare” a practicilor interne, cât şi o redefinire a termenilor cheie de promovare a imaginii companiei şi jobului în faţa unui potenţial angajat. De asemenea angajatorii trebuie să-și țină aproape angajații performanți.

De foarte multe ori a păstra un angajat foarte bun ne costă mult mai puțin decât a recruta un nou angajat, chiar dacă salariul pe care ne propunem să-l oferim acestuia este mai mic. Costul găsirii, al intervievării, al angajării și pregătirii unor noi angajați este foarte mare. Angajații au, de asemenea, nevoie de birouri, computer, telefoane și alte echipamente, ca să nu mai vorbim de salarii, beneficii și taxe. Angajatorii se gândesc la angajați ca la o investiție și au cerințe din ce în ce mai mari de la aceștia.

În procesul de retenție și motivare a angajaților buni pe termen lung trebuie să identificăm de ce ne pleacă aceștia atunci când decid să facă acest pas. Conform lui Leigh Brahnam, care a scris „Cele 7 motive ascunse pentru care angajații pleacă”, motivele principale ar fi:

  1. Job-ul în sine sau locul de muncă nu sunt conform așteptărilor.
  2. Nepotrivire între job și persoană.
  3. Prea puțin coaching sau feedback.
  4. Prea puține oportunități de dezvoltare sau avansare.
  5. Lipsa recunoașterii și a aprecierii.
  6. Stres cauzat de munca în exces și lipsa timpului liber.
  7. Pierderea încrederii în management.

Cu siguranță există un fundament real pentru aceste motive și acestea sunt general valabile și aplicabile și în România. Nu degeaba se spune că mulți angajați părăsesc șefii, nu companiile….și după cum se poate vedea principalele motive nu sunt legate de partea financiară.

De aceea cred că efortul tuturor companiilor nu trebuie să se îndrepte către mărirea salariilor și potrivirea acestora cu așteptările candidaților, care de foarte multe ori nu sunt deloc realiste, ci mai degrabă către consecvență între ceea ce promit și ceea ce oferă, către aliniere internă, dezvoltarea unui mediu de lucru plăcut și sănătos, investiția în imagine în interiorul, dar și în exteriorul companiei.

De asemenea cred că angajatorii trebuie să-ți orienteze strategiile de dezvoltare către acțiuni și investiții pe termen mediu și lung, căci doar acestea pot fi de succes, dar și către oameni, căci ei sunt cu adevărat cei care dau viață tuturor afacerilor și le pot crește sau le pot falimenta, în egală măsură.

Căci “Un candidat puternic va căuta întotdeauna o carieră, şi nu un job “ cum bine spunea o colegă de-a mea de breaslă.

4Tree este o companie romaneasca, creata din dorinta de a educa si ajuta cat mai multi oameni in drumul lor spre cariera potrivita.

Credem ca poti avea orice iti doresti in viata daca ajuti destui oameni sa obtina ce  isi doresc.

Misiunea noastra este sa cream parteneriate de lunga durata intre oameni astfel incat acestia sa-si atinga obiectivele.

Sloganul: “Descoperim diamante!”

Serviciile noastre: Recrutare si selectie personal, Training, Consultanta.