Sunt milioane de copaci într-o pădure. În România sunt aproximativ 3,5 milioane persoane active, adică posibili concurenți ai tăi, toți unici, toți gata să demonstreze că sunt mai buni ca tine, alții chiar mai buni ca tine în multe aspecte. Recrutorii au în primă fază cam 30 de secunde alocate pentru fiecare CV, pentru a tria prima listă scurtă. Dacă CV-ul tău nu atrage în niciun fel nu vei fi selectat.

Gândește-te că pe unele situri de joburi ai afișat  numărul aplicanților pentru o poziție și uneori sunt cu sutele. Există companii care folosesc softuri de recrutare și dacă nu regăsesc în CV-ul tău ce caută, un soft nu te va selecta.

Care este rolul CV-ului?

Destul de simplu – este prezentarea pe care tu, vânzătorul, o trimiți cumpărătorului/recrutorului și pe baza căreia acesta te poate selecta sau nu pentru pasul următor, cel în care să te cunoască mai bine.

Ca orice prezentare despre un produs CV-ul trebuie să fie realizat de așa manieră încât să atragă atenția clientului tău, să-i stârnească interesul, să-l facă să vrea mai mult.

Atenție – deși CV-ul este prezentarea ta personală, în realitate nu este despre tine, este despre””clientul tău” și despre cum anume serviciile tale îl pot ajuta pe acesta, cum anume serviciile tale, persoana ta, poate ajuta compania care recrutează.

CV = prezentare personală/serviciile companiei tale, de exemplu – Iordache s.r.l.= promovare personală.

Atenție – CV-ul trebuie actualizat și transformat de fiecare dată în funcție de clientul tău/ recrutorul tău.

Nu trimiți aceeași prezentare tuturor clienților tăi și speri ca ei să cumpere,  clienții ca și recrutorii sunt diferiți. Chiar dacă avem zece companii care în același timp caută un candidat contabil, toate cele zece vor dori lucruri diferite de la candidații lor și vor selecta diferit. Dacă tu trimiți aceeași prezentare/CV, aceeași Scrisoare de intenție, șansele tale scad foarte mult în a fi selectat, chiar dacă ai putea fi cel mai potrivit pentru acel job.

Desigur CV-ul poate fi făcut pe un șablon, însă informațiile din el trebuie scose în evidență, în funcție de poziția și firma pentru care vrei să lucrezi, de aceea pentru a trimite o prezentare/CV de succes trebuie să studiezi firma/clientul/recrutorul. Din fericire avem în această perioadă  internet și informații multiple despre firme, persoane, astfel încât această muncă va fi relativ ușoară, dacă conștientizezi că este de folos.

Studiază anunțul dat în cazul în care trimiți CV-ul în baza unui anunț. Studiază compania, mediul de lucru, ce spun foștii angajați,  ce spun actualii angajați, cât de mult stau angajații în această companie, cât de mult sunt promovați sau nu, indicii care-ți pot spune în primul rând dacă firma este potrivită pentru tine.

Rolul CV-ului este să scoată în evidență diferențiatori, să reliefeze cel mai potrivit copac dintr-o pădure de copaci.

Acum, că am lămurit rolul CV-ului și ce trebuie să faci înainte de a scrie un CV și a-l trimite către un recrutor, să vedem câteva sfaturi pentru un CV reușit:

  • Trebuie să fie scurt, în niciun caz mai mult de o pagină față-verso. Desigur pentru cei cu 30 ani de experiență se pot scrie romane, CV-ul nu are rolul să prezinte tot ce știi să faci, dar acesta este rolul interviului, CV-ul are rolul să te ducă în faza doi. Gândește-te la fazan și la coada lui când vrea să arate cât de frumos este.
  • Alege o adresă de e-mail cât mai serioasă, renunță la pisicuță, superman, tzuți, sau alte derivate. Ideal ar fi să ai o adresă cu numele tău.
  • Roagă un prieten sau un coleg să analizeze CV-ul după ce l-ai finalizat, să vadă dacă l-ar atrage și dacă i se pare că ar putea fi validat.
  • Trebuie să conțină o poză cât mai aproape de realitate, care să te scoată în evidență , de bună calitate și cât mai profesionist făcută. În niciun caz poze în tricouri, la plajă, la bar, selfies etc.
  • Trebuie să conțină în prima parte numele corect și complet, numărul de telefon , adresa de e-mail și orașul și sectorul.  Sunt persoane care din motive întemeiate nu dau adresa exactă, acest aspect rămâne la latitudinea fiecăruia, nefiind cu caracter obligatoriu.
  • Urmează o parte de scurtă prezentare a ta și a ce poți face, eu recomand să fie o scurtă descriere în care să scoți în evidență beneficiile tale, eventual ce-ți dorești, ce poți oferi la noul loc de muncă.
  • Apoi descrierea experienței tale, în funcție de relevanța pentru jobul pentru care aplici sau în ordine calendaristică, în această parte în primul rând este importantă funcția îndeplinită, perioada și apoi compania, iar la descrierea activităților tale la acel job din nou pune accent pe beneficiile aduse care pot fi de folos și la noul loc de muncă. Exemplu: Am fost Director de logistică și datorită experienței mele în organizare am redus costurile cu chiriile cu 10%.
  • Dacă ești la primul job și nu ai experiență, atunci chiar trebuie să scoți în evidență atuurile tale, completează acțiuni de volontariat , internships, orice fel de experiență este relavantă. Exemplu: Am fost în clubul de poezie, am organizat banchetul școlii, m-am ocupat să organizez  evenimente, am strâns bani pentru fondul clasei, orice activitate pe care ai făcut-o poate deveni extrem de importantă pentru angajator.
  • Urmează educația, traininguri, abilități pe care le deții, alte specificații care îl pot ajuta pe recrutor să te selecteze.
  • Dacă ai făcut zece traininguri de recrutare, iar jobul este pentru contabil, nu te ajută cu nimic listarea lor, deci mare atenție la detaliile relevante care fac diferența.

Mult succes!

Constantin Iordache – Partener 4Tree

costel@4tree.ro

4Tree este o companie romaneasca, creata din dorinta de a educa si ajuta cat mai multi oameni in drumul lor spre cariera potrivita.

Credem ca poti avea orice iti doresti in viata daca ajuti destui oameni sa obtina ce  isi doresc.

Misiunea noastra este sa cream parteneriate de lunga durata intre oameni astfel incat acestia sa-si atinga obiectivele.

Sloganul: “Descoperim diamante!”

Serviciile noastre: Recrutare si selectie personal, Training, Consultanta.